آشپزی, نوشیدنی

گیاه گل گاو زبان

گیاه گل گاوزبان چیست؟اینبار میخوام درباره تاثیرات ومضرات این گیاه توضیح بدم امید وارم کمی مسمر ثمر قرار بگیره .

توضیح درباره گیاه!
گل گاوزبان (نام علمی: Borago officinalis) یک گیاه دارویی است که در مناطق مختلف جهان، به ویژه در مناطق مدیترانه‌ای کشت می‌شود. این گیاه بومی مناطق شرقی و جنوبی اروپا است و از طریق کشورهای مختلف به سایر نقاط جهان روانه شده است.

گل گاوزبان دارای برگ‌هایی با شکل بیضی و میوه‌هایی با پوست خاردار است. این گیاه در فصل بهار شروع به گل دادن می‌کند و گل‌های آبی رنگی با شاخه‌های طولانی و بلند تولید می‌کند.

گل گاوزبان دارای خواص دارویی فراوانی است. برگ‌های این گیاه حاوی عصاره‌ای است که دارای مواد مغذی مانند اسید گامالنولنیک، پروتئین، ویتامین C و کلسیم است. از طرفی، اسانس گل گاوزبان دارای موادی همچون کاروتنوئیدها، سیتوسترول‌ها و آلکالوئیدها است. این خواص دارویی شامل خواص ضد التهابی، ضداسپاسمودیک، خارش‌بردار، ضدعفونی کننده و تسکین دهنده دردهای عصبی است.

از جمله کاربردهای دارویی گل گاوزبان می‌توان به افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها، بهبود عملکرد قلب و عروق، کاهش التهابات مفاصل، رفع سردرد و افسردگی، بهبود اختلالات خواب، و درمان عفونت‌های دستگاه تنفسی و گوارشی اشاره کرد.


تاثیرات گیاه درسیستم بدن !

دم نوش گل گاوزبان به دلیل دارا بودن ترکیباتی مانند اسیدهای آمینه، آنتی اکسیدان ها، تانن ها، فلاونوئیدها و فنولیک ها، خواص سالمی دارد. برخی از تاثیرات احتمالی این دم نوش عبارتند از:

1- آرامشبخش: دم نوش گل گاوزبان خواص آرامشبخشی دارد و می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند.

2- ضد التهابی: برخی تحقیقات نشان داده اند که ترکیبات موجود در گل گاوزبان، مانند تانن ها، فنولیک ها و فلاونوئیدها، می توانند به پیشگیری از نشانه های التهاب کمک کنند.

3- ناراحتی معده: دم نوش گل گاوزبان می تواند به کاهش علائم دل درد و نفخ معده کمک کند.

4- حفظ سلامت پوست: تانین ها و فنولیک های موجود در گل گاوزبان به عنوان آنتی اکسیدان ها عمل کرده و می توانند به حفظ سلامت پوست کمک کنند.

لازم به ذکر است که این تاثیرات به صورت عمومی است و بسته به شرایط شخص ممکن است متفاوت باشد. همچنین، قبل از استفاده از هر نوع دمنوش یا مکمل، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

مضرات گیاه ....

واما همان طور که این گیاه از نظر علمی تاثیراتی بر روی سیستم بدن میگذارد مصرف بیش از اندازه این گیاه ضررهم دارد واما ضرر بی رویه این گیاه عبارت است از....
دمنوش گل گاوزبان خواص زیادی دارد اما درصورت استفاده بیش از حد و مصرف آن به عنوان جایگزین داروهای معمولی بدون مشاوره پزشکی، ممکن است مضرات مختلفی را به دنبال داشته باشد. برخی از این مضرات عبارتند از:

1. افزایش خونریزی: مصرف بیش از حد گل گاوزبان می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد، به‌خصوص در شرایطی که فرد مبتلا به نارسایی کبدی یا دارو مصرف می‌کند که با خونریزی همراه است.

2. آلرژی: مصرف گل گاوزبان ممکن است باعث بروز حساسیت‌های ناشناخته در برخی افراد شود، که ممکن است به علایمی شبیه به آلرژی، اعم از خارش، ورم، سردرد و تنگی نفس منجر شود.

3. تحریک معده و روده: ممکن است مصرف گل گاوزبان در برخی افراد باعث تحریک معده و روده شود، که به علت وجود اسید و تانن در آن است.

به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که در صورت استفاده از این دمنوش، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و دستور مصرف آن را از وی بگیرید. همچنین، اگر هرگونه علائم ناراحتی، حساسیت یا عوارض جانبی را تجربه کردید، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.



نحوه کاشت گلوزبان ایرانی :
تکثیر گل گاوزبان با استفاده از بذر انجام می شود و آن را در فصول بهار و پاییز می­توان کشت کرد. این گیاه به طور مستقیم در زمین اصلی و همچنین از راه خزانه گیری و نشاکاری قابل تکثیر است. اما روش نشا کاری بهتر است .
نشا در مرحله ی 2 تا 4 برگی و گاهی تا 6 برگی به زمین اصلی انتقال داده و با فاصله 50×50 سانتی­متر می کارند. این گیاه قابلیت کشت به صورت دیم را نیز دارد. بذر لازم برای تکثیر گاوزبان شمال 10 تا 15 کیلوگرم برای هر هکتار است.


برداشت محصول گل گاوزبان ایرانی :

در گاوزبان ایرانی فقط گل برداشت می شود. در سال اول گیاه به صورت زرد بوده، و از سال دوم گل می­دهد، که تا 8-7 سال رشد و نمو آن می تواند ادامه یابد. سال­های چهارم و پنجم پربازده ترین سال­هی گل­دهی آن است

. گل­دهی از نیمه ی اردیبهشت ماه در هر سال شروع شده و تا تیر ماه ادامه دارد. با آغاز شکفتن گل­ها، اقدام به گل­چینی می­شود. در صورت تاخیر در برداشت، گل­ها پس از یکی دو روز ریزش کرده و جمع آوری آنها از سطح خاک بسیار مشکل می­شود.

 گل­های جمع آوری شده بر روی پارچه تمیز و در سایه خشک می­شوند. گل­های تازه به علت شهد موجود، بسیار چسبناک هستند و موجب تجمع مورچه ها می­شوند. در شرایط آب و هوایی خشک و نیمه خشک کشور طی 48 ساعت گل­ها به طور کامل خشک می شوند.

 در حالی که در نواحی شمالی کشور خشک شدن تا یک هفته طول می­کشد. از هر 1000 گرم گل تر، 200 گرم گل خشک به دست می آید. گل­های تازه به رنگ ارغوانی هستند و در صورتی که در شرایط مطلوب خشک شوند به رنگ بنفش درمی آیند .

اما در شرایط عدم تهویه و با زیاد بودن رطوبت، رنگ گل­های خشک شده به سیاهی می گراید و احتمال کپک زدگی هم زیاد می­شود.

تعداد نیروی کار لازم برای برداشت هر هکتار گل گاوزبان 80-70 کارگر روز است. بنابراین این محصول از نظر اشتغال­زایی مهم است و هزینه گل چینی مهم­ترین جنبه ی اقتصادی تولید این محصول است. محصول گل گاوزبان بسیار مورد توجه بازار داخلی (عطاری­ها) است و ارزش اقتصادی چشمگیری دارد. از هر هکتار زمین حدود 700-400 کیلوگرم گل خشک به دست می­آید.




Views: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *